دکتر محمد مسعود نوروزی در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا )
سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۲ ق.ظ
نویسنده و مترجم حوزه دین و اندیشه از ترجمه یکی از آثار علامه اقبال لاهوری با عنوان « تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام » خبر داد .
محمد مسعود نوروزی در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد : این کتاب به مراحل پایای ترجمه نزدیک میشود و انتشار آن را دانشگاه امام صادق (ع) بر عهده دارد.
پیش از این محمد بقایی ترجمه ای ناقص از این اثر با عنوان « بازسازی اندیشه دینی در اسلام » ارائه کرده که از سوی انتشارات فردوس منتشر شده بود .
به اعتقاد علامه اقبال ، دین تنها یک اعتقاد انفعالی غیر انفعالی به یک یا چند موضوع خاص نیست ، بلکه اطمینان زنده ای است که از تجربه ای کمیاب به وجود آمده است.
در صفحات آغازین این کتاب میخوانیم : « با پیشرفت اندیشه علمی حتی قابلیت تصور ما در معرض دگدگونی قرار می گیرد . فرضیه انیشتین دید تازه ای از جهان ارائه می دهد و راه های تازه ای در بررسی مسائل ، هم در برابر دین می نهد و هم پیش پای فلسفه می گشاید . بنابر این جای تعجب نیست که نسل جوان مسلمان در آسیا و آفریقا طالب جهت یابی تازه ای در دین و ایمان شان باشد » . این کتاب از آن جهت حائز اهمیت است که در جهان کنونی اسلام ، نوعی تشویش و شک ، ذهن برخی جوانان مسلمان را پر کرده است ، این شک با برداشتی مدرن از دین و در عین حال حفظ مبانی آن برطرف خواهد شد ، هدفی که علامه اقبال نیز در کتابش به دنبال اثبات آن است . روشی که علامه اقبال در بازسازی اندیشه دینی پیش گرفت ، مبتنی بر واقعیت است . به همین دلیل او به بازسازی توجه دارد نه احیا ، زیرا مقصودش از بازسازی همان بازنگری ، تجدید نظر ، اصلاح و پیراستن دین است ، نه بنیاد مجدد اندیشه ها و عقاید که به طور طبیعی و در سیر تکاملی از میان رفته و دیگر موضوعیت ندارد .
او بر این باور است که به فتوای تاریخ هرگز افکار کهن و مستعمل در میان ومی که آنها را کهنه کرده ، جان دوباره نمیگیرد .
کد مطلب : 80797
محمد مسعود نوروزی در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد : این کتاب به مراحل پایای ترجمه نزدیک میشود و انتشار آن را دانشگاه امام صادق (ع) بر عهده دارد.
پیش از این محمد بقایی ترجمه ای ناقص از این اثر با عنوان « بازسازی اندیشه دینی در اسلام » ارائه کرده که از سوی انتشارات فردوس منتشر شده بود .
به اعتقاد علامه اقبال ، دین تنها یک اعتقاد انفعالی غیر انفعالی به یک یا چند موضوع خاص نیست ، بلکه اطمینان زنده ای است که از تجربه ای کمیاب به وجود آمده است.
در صفحات آغازین این کتاب میخوانیم : « با پیشرفت اندیشه علمی حتی قابلیت تصور ما در معرض دگدگونی قرار می گیرد . فرضیه انیشتین دید تازه ای از جهان ارائه می دهد و راه های تازه ای در بررسی مسائل ، هم در برابر دین می نهد و هم پیش پای فلسفه می گشاید . بنابر این جای تعجب نیست که نسل جوان مسلمان در آسیا و آفریقا طالب جهت یابی تازه ای در دین و ایمان شان باشد » . این کتاب از آن جهت حائز اهمیت است که در جهان کنونی اسلام ، نوعی تشویش و شک ، ذهن برخی جوانان مسلمان را پر کرده است ، این شک با برداشتی مدرن از دین و در عین حال حفظ مبانی آن برطرف خواهد شد ، هدفی که علامه اقبال نیز در کتابش به دنبال اثبات آن است . روشی که علامه اقبال در بازسازی اندیشه دینی پیش گرفت ، مبتنی بر واقعیت است . به همین دلیل او به بازسازی توجه دارد نه احیا ، زیرا مقصودش از بازسازی همان بازنگری ، تجدید نظر ، اصلاح و پیراستن دین است ، نه بنیاد مجدد اندیشه ها و عقاید که به طور طبیعی و در سیر تکاملی از میان رفته و دیگر موضوعیت ندارد .
او بر این باور است که به فتوای تاریخ هرگز افکار کهن و مستعمل در میان ومی که آنها را کهنه کرده ، جان دوباره نمیگیرد .
کد مطلب : 80797