تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام

این بلاگ به معرفی کتاب « تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام» ترجمه دکتر مسعود نوروزی می پردازد

تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام

این بلاگ به معرفی کتاب « تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام» ترجمه دکتر مسعود نوروزی می پردازد

این بلاگ به معرفی کتاب « تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام» ترجمه دکتر مسعود نوروزی می پردازد


برای حفظ حقوق مادی و معنوی پژوهشگر و ناشر(حق کپی رایت)، حتما نسخه چاپی کتاب را تهیه فرمایید.

دوستداران اهل قلم که قصد تهیه کتاب را دارند ، با مترجم و یا ناشر کتاب در ارتباط باشند

پست الکترونیک : nevisandeketab@gmail.com

تلفن ناشر : 88370142

انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده و مترجم حوزه دین و اندیشه از ترجمه یکی از آثار علامه اقبال لاهوری با عنوان « تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام »  خبر داد .
محمد مسعود نوروزی در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد : این کتاب به مراحل پایای ترجمه نزدیک میشود و انتشار آن را دانشگاه امام صادق (ع) بر عهده دارد.
پیش از این محمد بقایی ترجمه ای ناقص از این اثر با عنوان « بازسازی اندیشه دینی در اسلام » ارائه کرده که از سوی انتشارات فردوس منتشر شده بود .
به اعتقاد علامه اقبال ، دین تنها یک اعتقاد انفعالی غیر انفعالی به یک یا چند موضوع خاص نیست ، بلکه اطمینان زنده ای است که از تجربه ای کمیاب به وجود آمده است.

در صفحات آغازین این کتاب میخوانیم : « با پیشرفت اندیشه علمی حتی قابلیت تصور ما در معرض دگدگونی قرار می گیرد . فرضیه انیشتین دید تازه ای از جهان ارائه می دهد و راه های تازه ای در بررسی مسائل ، هم در برابر دین می نهد و هم پیش پای فلسفه می گشاید . بنابر این جای تعجب نیست که نسل جوان مسلمان در آسیا و آفریقا طالب جهت یابی تازه ای در دین و ایمان شان باشد » . این کتاب از آن جهت حائز اهمیت است که در جهان کنونی اسلام ، نوعی تشویش و شک ، ذهن برخی جوانان مسلمان را پر کرده است ، این شک با برداشتی مدرن از دین و در عین حال حفظ مبانی آن برطرف خواهد شد ، هدفی که علامه اقبال نیز در کتابش به دنبال اثبات آن است . روشی که علامه اقبال در بازسازی اندیشه دینی پیش گرفت ، مبتنی بر واقعیت است . به همین دلیل او به بازسازی توجه دارد نه احیا ، زیرا مقصودش از بازسازی همان بازنگری ، تجدید نظر ، اصلاح و پیراستن دین است ، نه بنیاد مجدد اندیشه ها و عقاید که به طور طبیعی و در سیر تکاملی از میان رفته و دیگر موضوعیت ندارد .
او بر این باور است که به فتوای تاریخ هرگز افکار کهن و مستعمل در میان ومی که آنها را کهنه کرده ، جان دوباره نمیگیرد .
کد مطلب : 80797

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی